اماکن گردشگری منطقه 22مقالات

رودخانه کن و جاذبه های گردشگری سولقان

رودخانه کن و جاذبه های گردشگری سولقان

رودخانه کن یک رودخانه در منطقه شمال غربی تهران هستش این رودخانه با طول 33 کیلومتر از قله های بلند توچال سرچشمه می گیرند وبا خروش و جوش در اطراف روستا ها جاری است ، بعد از روستای کن ، روستای سولقان ، روستای وردیج عبور می کند و به رودخانه جاجرود می ریزد. منطقه 22 در ادامه رودخانه کن واقع شده است و از آن به عنوان یکی از منبع های اصلی آب استفاده می کنند.

در منطقه 22 پروژه های مسکونی زیادی از جمله پروژه زاگرس چیتگر ، پروژه ساحل 3 چیتگر ، پروژه مروارید خیام و پروژه های مسکونی دیگر وجود دارد و رودخانه کن در این منطقه تبدیل به یکی از مهمترین نقاط گردشگری شده است.

رودخانه کن نقش مهمی در افزایش دادن منطقه 22 انجام داده است. همچنین یک مکان محبوب برای گردشگری ، پیاده روی است ، رودخانه کن به دلیل خنک و زلال بودن مشهور است. رودخانه کن محل زندگی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی است که شامل پرندگان ، درختان ، ماهی هاهی ها می شود و مانن یک منبع آب برای مصرف های خانگی و کشاورزی استفاده می شود.

سولقان رودخانه کن
سولقان رودخانه کن

آب و هوای رودخانه کن

رودخانه کن و آب و هوای آن به عوامل مختلفی از جمله ارتفاع ، جهت جریان آب بستگی دارد. در مجموع آب و هوای رودخانه کن در طی سال بین 5 تا 30 درجه سانتیگراد تغییر خواهد کرد. در زمستان دمای هوا در این رودخانه می تواند تا 5 درجه کاهش یابد و در تابستان دمای هوا در این رودخانه می تواند تا 30 درجه افزایش یابد. بارش باران و برف در طی سال اتفاق خواهد افتاد اما بیشترین بارش در فصل زمستان است.

سولقان رودخانه کن

سولقان و کن دو روستا در قسمت شمال غربی تهران هستند. اغلب از نام هایشان به صورت ترکیبی استفاده می شود با این حال نام کن به عنوان سولقان نیز شناخته می شود. دلیل اصلی این نامگذاری وجود رودخانه کن است.بنابراین شهرستان تهران که در مرکز استان قرار دارد به سه بخش مرکزی کن و آفتاب تقسیم می شود البته در حال حاضر منطقه کن تحت حاکمیت شوارای منطقه 5 تهران قرار گرفته است.

درحال حاضر با عبور از بلواری که در کوهسار تهران قرار دارد یک جاده شروع می شود که به طول بیست و پنج کیلومتر ادامه دارد. این جاده در ابتدا از سولقان عبور می کند و در نهایت در بالاترین نقطه امام زاده داوود به پایان می رسد. این جاده دارای مناظر طبیعی زیبا و پرپیچ و خم است و از روستا های مختلفی که شامل روستا های رندان ، کشار ، واریش ، سنگال ، علیا ، وردیج عبور می کند.

رودخانه کن منطقه 22
رودخانه کن منطقه 22

امام زاده داوود رودخانه کن

در منطقه ای که روستای کن در آن قرار دارد کوهی به نام کوهسار وجود دارد. شما را به تماشای چشم انداز زیبای شهر تهران از اینجا دعوت می کنیم. در مسیر رفت و آمد به روستای کن حدود 5 امام زاده قرار دارند. اگر علاقه مند به بازدید از این اماکن مذهبی و زیارتگاه ها هستید این مکان برای شما مناسب است. یکی از مشهور ترین زیارتگاه های منطقه امام زاده داوود است که قدمتی درخشان در این نقطه جغرافیایی دارد. بازدید از منطقه گردشگر پذیر و طبیعت بکر به خصوص برای علاقه پیاده روی هستید به شما پیشنهاد می شود.

روستای وردیج

روستای وردیج یکی از روستا های منطقه رودخانه کن است که بزرگترین روستای شمال غربی تهران به حساب می آید. این روستا دارای ارتفاع 1850 متر از سطح دریا است و به منطقه 22 تهران تعلق دارد. وردیج در مسیر قله لیچه و پهنه حصار قرار گرفته است ، بنابراین همواره جذب علاقمندان به کوهنوردی است. در این منطقه ، باغ های مختلف با محصولات نظیرگیلان ، گلابی ، سیب ، انگور ، گردو وجود دارد.

در فصل بهار این باغ ها با شکوفان شدن شکوفه های زیبای طبیعت را به نمایش می گذارد. همچنین در این منطقه وجود یک آبشار فوق العاده زیبا به نام لت مال وجود دارد. این آبشار تشکیل شده است از سه آبشار با ارتفاع مختلف ، که بلندترین آن به ارتفاع 35 متر می رسد. روستای وردیج به دلیل قرار گیری در مسیر باد هایی که از غرب به شرق می وزند هوای پاکی دارد و در آنجا همچنان از آلودگی هوا خبری نیست.

غار بیوک

پس از بازدید از رودخانه کن اگر علاقه به کوهنوردی و غار دارید باید به غاربیوک سر بزنید .یکی از مقاصد مناسب برای بازدید در این منطقه ، غار بیوک است. این غار زیبا که دو ساعت فاصله دارد ، یکی از مکان های پرطرفدار برای علاقمندان به غار نوردی در نزدیکی تهران است. همچنین دره چناران نزدیک به این غار گزینه ای جذاب برای کوهنوردان و صخره نوردان است. همچنین ، دروازه امامزاده محمد که تنها بخش کوچکی باقی مانده است ، یکی از جاذبه هایی تاریخی منطقه است.

روستای واریش

یکی دیگر از روستا های منطقه رودخانه کن ، روستای واریش نام دارد و آب و هوای خنکی دارد. در تابستان های بسیار گرم شهر تهران ، روستای واریش به عنوان مقصد تفریح بسیار طبیعت گرا و دلپذیر برای گردشگران شناخته می شود. این روستا فقط 4 کیلومتر از روستای وروج فاصله دارد. اما 400 متر بالاتر از آن قرار دارد. جمعیت ساکن در روستای وروج کم است ، و به دلیل مکان جغرافیای خود ، زمستان های سختی را تجربه می کند.

در این منطقه ، یک چشمه سرد و خوش آب موجود است که در کنار آن ، مکانی بسیار مناسب برای سپری کردن یک آخر هفته به یادماندنی وجود دارد. آب این چشمه به قدری صاف و خوشمزه است که حتی بعضی از مردم به آنجا می روند تا مقداری از آب را به خانه ببرند. روستای واریش حتی از روستای وردیج سبزتر و زینت دهنده تر است و باغ های فراوان با انواع محصولات درآورده شده دارد. مردم این روستا به حفظ محیط زیست و پاکیزگی آن اهمیت ویژه ای می دهند و انتظار دارند که گردشگران نیز همین روحیه را داشته باشند.

منطقه 22
منطقه 22

دره کشار

در 10 کیلومتری جاده کن سولقان یک دره طولانی به نام کشار وجود دارد. درختان بسیاری این دره را احاطه کرده اند و اینجا یک مقصد عالی برای پیاده روی در کنار رودخانه ای کوچک می باشد.

پارک کوهسار

یکی از جاذبه های دیدنی منطقه رودخانه کن پارک کوهسار است که در شمال محله قرار دارد. این پارک در رشته کوه البرز واقع شده و هوایی کوهستانی دارد. به دلیل ارتفاعاتش ، پارک کوهسار به یک مقصد مناسب برای تفریحات و سرگرمی های هوایی در تهران تبدیل شده است. این ارتفاعات باعث شده تا بازدیدکنندگان و علاقه مندان به چشم انداز فوق العاده و فضای بسیار زیبای بوستان کوهسار لذت ببرند و نمایی 360 درجه شهر تهران را آنجا مشاهده نمایند.

دامنه ارواح سنگی

یکی از جاذبه های دیدنی در اطراف رودخانه کن ، محلی به نام دامنه ارواح سنگی وجود دارد. برای رسیدن به این منطقه ، شما باید در جاده وردیج به سمت واریش حدود 15 دقیقه رانندگی کنید و حدود 6 کیلومتر را طی کنید. سپس به یک منطقه پر استخوان صخره ها خواهید رسید. شکل آبشار های غیر قابل تصور صخره ها بسیار عجیب است و شباهت فراوان به بدن و سر حیوانات مختلف دارد.

محلیان نیز این منطقه را با نام آدمک جیان معرفی می کنند. البته عجایب صخرات به دلیل فروپائی فعال در طول سال های متمادی است. با این حال علت تأثیر گذار شدن فقط قسمت کوچک تابش جغرافی در آینده نا معروف است.

ارواح سنگی
ارواح سنگی

روستای سنگان

روستای سنگان به دو بخش سنگان بالا و سنگان پایین تقسیم می شود و در فاصله ای کمی بالاتر از منطقه سولقان قرار دارد. مردم این روستا از زمان گذشته تا به امروز به زبانی تاتی صحبت می کنند. منطقه سنگان یک آبشار بلند و فوق العاده زیبا دارد که برای آن نیاز است حدود 2 تا 3 ساعت صعود کوه صورت بگیرد. این روستای دیدنی و با آب و هوای خوب در فصل بهار و تابستان ، مورد استقبال گردشگران فراوان قرار می گیرد.

منطقه 22

منطقه 22 تهران بزرگترین منطقه شهر تهران است. این منطقه در شمال غربی تهران واقع شده است و از شمال به رشته کوه های البرز و از شرق به رودخانه کن از جنوب به آزاد راه تهران کرج و از غرب به جنگل های وردآورد محدود می شود. این منطقه دارای امکانات زیادی که از جمله مراکز خرید ، پارک ها ، رستوران ها و امکانات ورزشی می باشد. همچنین منطقه 22 تهران به عنوان یکی از مناطق مدرن و پیشرفته تهران شناخته می شود.

برخی از جاذبه های گردشگری منطقه 22 تهران شامل اند از :

دریاچه چیتگر

پارک جنگلی چیتگر

پارک آبی انقلاب

مجموعه ورزشی آزادی

منطقه 22 در حال توسعه می باشد و انتظار می رود که در آینده ای نزدیک به یکی از مناطق مهم تهران تبدیل شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

دکمه بازگشت به بالا