قوانین قولنامهمشاوره مسکنمقالات

فسخ قرارداد خرید ملک

همیشه مواردی وجود دارد که خریدار پس از خرید ملک و عقد قرارداد به دلایل مختلفی از خرید پشیمان می شود در این مقاله شرایطی که میتوان در آن فسخ قرار داد خرید ملک را انجام داد برای شما بیان می کنیم .

اگر شما هم از معامله  ای که کردید پشیمان شدید و قصد فسخ قرار داد خرید ملک را دارید با ما همراه باشید تا بتوانید راجع به شرایط آن آگاه شوید.

قرارداد ملکی چیست؟

قرارداد املاک و مستغلات یک توافق نامه الزام آور قانونی است که شرایط و ضوابط معامله املاک را مشخص می کند. هنگامی که یک خریدار می‌خواهد خانه جدیدی بخرد، نماینده آنها قرار داد را آماده میکند و طرفین معامله حاظر می شوند و آن را امضا میکنند .

فسخ قرار داد خرید ملک به چه معناست؟

ابتدا راجع به معنی کلمه فسخ باید بگوییم فسخ به معنی زایل گرداندن و از بین بردن است و در فسخ قرار داد خرید ملک به معنی از بین بردن آن می باشد و در اصطلاح به آن انحلال ارادی میگویند.

فسخ می‌تواند به این معنا باشد که یک قرارداد با نقض فسخ می‌شود، یا اینکه با یک قرارداد به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی هرگز وجود نداشته است.

که این انحلال ارادی ممکن است از طرف هر دو طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده باشد یا از سمت یکی از آن ها صورت بگیرد و یا حتی از سوی شخص ثالثی فسخ قرار داد خرید ملک انجام شود.

نکته مهم در فسخ قرار داد خرید ملک این است که در همه قراردادهای ملکی اعم از خرید یا فروش یا رهن و اجاره این موضوع یکی از بندهای قرارداد است که در آن به هر دو طرفین این اجازه داده می‌شود در مدت ‌زمان معینی و با رعایت قوانین و ارائه‌ ی علل موجه در صورت تمایل، قراردادی که امضا شده را فسخ کنند.

دلایل فسخ قرار داد خرید ملک

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شخصی نیاز به فسخ خرید خانه خود داشته باشد. یکی از دلایلی که قراردادها اغلب فسخ می شوند، به دلیل عدم تطابق با گفته های فروشنده است

اگر خریدار چیزی در مورد خانه پیدا کند، مانند نقص ساختاری که از آن بی‌اطلاع است، ممکن است تصمیم بگیرد که قرارداد را فسخ کند.

خریداران همچنین در صورت از دست دادن شغل یا ناتوانی در تامین مالی ممکن است نیاز به فسخ قرارداد داشته باشند.

خریدار همچنین می تواند مجبور به فسخ قرارداد شود اگر خانه به قیمت توافق شده ارزیابی نشود یعنی اگر فروشنده در فروش خانه اشتباه کرده باشد و تفاوت قیمت فاحش باشد اصطلاحا غبن (فریب) در معامله رخ میدهد و خریدار باید قرار داد را فسخ کند.

قوانین فسخ قرار داد خرید ملک

در خیلی از موارد پیش می‌آید که بدون خواندن اصل قرارداد و با اعتماد به ‌طرف دیگر در معامله اقدام به خرید ملک میکنید،  بدون آگاهی از این‌که تنظیم‌کننده‌ی سند بر اساس دلایل متنوع یک ‌بند خاصی را در این سند تنظیم کرده،این بند یک جمله‌ی ساده “اسقاط کافه خیارات” است.

مطابق قانون هر کدام از طرفین قرارداد می‌توانند در مدت ‌زمان معین و با رعایت قوانین و ارائه‌ علل موجه در صورت تمایل، قراردادی که امضا کردند را فسخ کنند.

ولی درج این جمله در قرارداد به این معنی است که شما از هر نوع حقی که به شما برای فسخ قرارداد داده می‌شود، محروم شده و به ‌هیچ وجه و دلیل موجهی نمی‌توانید این قرارداد را فسخ کنید.

پس به یادتان داشته باشید که تحت هر شرایطی و حتی با وجود تمام اعتمادی که به آژانس معاملات ملکی دارید، حتماً و حتما متن قراردادهای معامله خودتان را دقیق مطالعه کنید و اگر ابهامی برای شما وجود داشت درباره آن سؤال کنید.

به این نکته توجه کنید که در اصطلاح حقوقی به داشتن اختیار به هم زدن معامله خیار گفته می گویند و واژه‌ی خیارات یعنی مجموعه اختیارات دو طرف معامله برای فسخ آن.

فسخ کردن یک معامله‌ی قانونی همانطور که می‌تواند با رضایت دو طرف انجام گیرد، می‌تواند به‌ صورت کاملاً یکطرفه و حتی بدون آگاهی طرف دوم در مراجع قانونی که در مورد ملک این مرجع قانونی بنگاه معاملات ملکی است، انجام گیرد.

فسخ اجاره و فسخ خرید

فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد زمانی ای است که مؤجر و مستأجر قرارداد اجاره را با شرایط و بازه‌ی زمانی مشخص امضا کردند، ولی هنوز قرارداد اجاره تمام نشده است.

فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد از سمت مستأجر در صورتی ممکن است که مؤجر در هنگام انعقاد قرارداد تعهدی داده باشد و به آن عمل نکرده باشد و این تعهد در اجاره‌ نامه هم به ثبت برسد.

مثلا اگر مؤجر در هنگام بستن قرارداد تعهد بدهد که تا پیش از آغاز زمان اجاره، در های خانه را تعمیر کند، که اگر به تعهد خود عمل نکند، مستأجر حق فسخ قرارداد اجاره را دارد.

از دیگر مواردی که مستأجر می‌تواند فسخ قرار داد خرید ملک یا فسخ اجاره قبل از موعد را انجام بدهد، عدم هماهنگی خانه‌ی اجاره شده یا خریداری شده با شرایط درج شده در قرارداد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

دکمه بازگشت به بالا